Database for the European Charter for Regional or Minority Languages


“the right to use a regional or minority language

in private and public life is an inalienable right”

Preamble of the European Charter for

Regional or Minority Languages

article 11, paragraph 1, sub-paragraph e (i)
administrative authorities and public services
The Parties undertake, for the users of the regional or minority languages within the territories in which those languages are spoken, according to the situation of each language, to the extent that the public authorities, directly or indirectly, are competent, have power or play a role in this field, and respecting the principle of the independence and autonomy of the media, to encourage and/or facilitate the creation and/or maintenance of at least one newspaper in the regional or minority languages.
Public Foundation for

European Comparative Minority Research

2006–2007
© 2006–2007 Public Foundation for European Comparatice Minority Research
The Project

‘Database for the European Charter for Regional or Minority Languages’

has been made possible by the generous grant of the Council of Europe
and the Ministry for Foreign Affairs of Hungary.

All Council of Europe documents are copyrighted by the Council of Europe.

© Council of Europe

contents

6Armenia


6Assyrian


61st monitoring cycle


6State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]


6Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]


6Greek


61st monitoring cycle


6State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]


6Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]


6Kurdish


61st monitoring cycle


6State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]


6Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]


6Russian


61st monitoring cycle


6State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]


7Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]


7Yezidi


71st monitoring cycle


7State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]


7Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]


8Austria


8Burgenlandcroatian in Burgenland


81st monitoring cycle


8State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 5]


8Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2005) 1]


8Hungarian in Burgenland


81st monitoring cycle


8State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 5]


8Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2005) 1]


9Slovenian in Carinthia


91st monitoring cycle


9State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 5]


9Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2005) 1]


10CZech Republic


10The initial periodical report is due in March 2008. No documents have been made public.


10Polish, Slovak


11Denmark


11German in Southern Jutland


111st monitoring cycle


11State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 1]


11Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 2]


12Finland


12Saami


121st monitoring cycle


12State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 4]


12Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 3]


122nd monitoring cycle


12State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 2]


12Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 7]


13Swedish


131st monitoring cycle


13State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 4]


13Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 3]


132nd monitoring cycle


13State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 2]


13Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 7]


14Germany


14Upper Sorbian in Saxony


141st monitoring cycle


14State Party Report [MIN-LANG/PR (2000) 1]


17Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2002) 1]


17Lower Sorbian in Brandenburg


171st monitoring cycle


17State Party Report [MIN-LANG/PR (2000) 1]


17Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2002) 1]


18Romany in Hesse


181st monitoring cycle


19Hungary


19Croatian, German, Romanian, Serbian, Slovakian, Slovenian


191st monitoring cycle


19State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 6]


19Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 4]


202nd monitoring cycle


20State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 6]


20Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 5]


21Montenegro


21The initial periodical report is due in June 2007. No documents have been made public.


21Albanian, Romany


22Norway


22Sami


221st monitoring cycle


22State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 5]


22Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 6]


222nd monitoring cycle


22State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 3]


22Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2003) 2]


24Serbia


24The initial periodical report is due in June 2007. No documents have been made public.


24Albanian, Bosnian, Bulgarian, Croatian, Hungarian, Romany, Romanian, Ruthenian, Slovak, Ukrainian


25Slovakia


25Bulgarian, Croatian, Czech, German, Hungarian, Polish, Romany, Ruthenian, Ukrainian


26Slovenia


26Hungarian


261st monitoring cycle


26State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


26Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


26Italian


261st monitoring cycle


26State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


26Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


27Spain


27Basque in the Basque Country


271st monitoring cycle


27State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


27Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


27Basque in the Navarra


271st monitoring cycle


27State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


27Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


28Catalan in the Balearic Islands


281st monitoring cycle


28State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


28Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


28Catalan in Catalonia


281st monitoring cycle


28State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


28Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


28Galician in Galicia


281st monitoring cycle


28State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


28Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


29Valencian in Valencia


291st monitoring cycle


29State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


29Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


30Sweden


30Finnish


301st monitoring cycle


30State Party Report [MIN-LANG/PR (2001) 1]


30Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2003) 1]


302nd monitoring cycle


30State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 2]


31Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 4]


31Meänkieli (Tornedal Finnish)


311st monitoring cycle


31State Party Report [MIN-LANG/PR (2001) 1]


31Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2003) 1]


322nd monitoring cycle


32State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 2]


32Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 4]


33Sami


331st monitoring cycle


33State Party Report [MIN-LANG/PR (2001) 1]


33Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2003) 1]


342nd monitoring cycle


34State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 2]


34Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 4]


35Switzerland


35Italian in Graubünden


351st monitoring cycle


35State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 7]


35Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 7]


352nd monitoring cycle


35State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 3]


35Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 6]


35Italian in Ticino


351st monitoring cycle


35State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 7]


35Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 7]


362nd monitoring cycle


36State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 3]


36Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 6]


36Romansh


361st monitoring cycle


36State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 7]


36Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 7]


362nd monitoring cycle


36State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 3]


37Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 6]


38United Kingdom


38Irish


381st monitoring cycle


38State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


38Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]


38Welsh


381st monitoring cycle


38State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]


38Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]




Armenia

Assyrian

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]

Recently the publishing house agency of the Ministry of cultural, youth affairs and sport has been allocating more than 1 (one) million AM drams to publish newspapers for national minorities. With those allocations Assyrian newspapers or magazines can also be published if the community takes the initiative and provides the language and subject part.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]

Greek

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]

Recently the publishing house agency of RA Ministry of cultural, youth matters and sport has been allocating more than 1 (one) million AM drams to publish newspapers for national minorities. With those allocations the Greek “Patrida” NGO publishes the “Byzantine inheritance” Russian
 monthly magazine for the Greek community.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]

Kurdish

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]

Recently the publishing house agency of RA Ministry of cultural, youth matters and sport has been allocating more than 1 (one) million AM drams to publish newspapers for national minorities. With this allocation Kurdish “Ria Taza” (New Way) newspaper is published.

Since 1999 “Mijagetk” (Mesopotamia) bilingual newspaper published every two weeks in 4-signature size, the first 14 pages of which are in Armenian, and the last two pages in Kurdish – to teach Kurdish and to disseminate Kurdish culture. The Newspaper “Ria Taza” is for the same purposes, sometimes acting like a native language textbook.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]

Russian

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]

Recently the publishing house agency of the Ministry of cultural, youth matters and sport has been allocating more than 1 (one) million AM drams to publish newspapers for national minorities. With this allocation “Respublika Armenia”, “Urartu”, “Novoye Vremya” newspapers and “Literaturnaya Armenia” magazines are published. Newspapers like “Golos Armenii”, “Efir”, “TV kanal” in Russian language are published in rather great circulation, more than 10 scientific and other magazines, great number of Russian newspapers and magazines are freely disseminated. The Russian Embassy in Armenia has subscribed two Russian newspapers (“Rosiyskaya Gazeta”, “Uchitelskaya Gazeta”) of 25 organizations of Russian community. The Russian newspaper of Jewish community “Magen Davit” (Davit’s Shield) is also published in Armenia. A number of bilingual (Armenian and Russian) and multilingual magazines and newspapers are also published.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]

Yezidi

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 7]

Recently the publishing house agency of RA Ministry of cultural, youth matters and sport has been allocating more than 1 (one) million AM drams to publish newspapers for national minorities. With those allocations Yezidi “Lalesh”, “Ezdikhana” (The Voice of Yezidi, in Armenian
), newspapers are published.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 2]

Austria

Burgenlandcroatian in Burgenland

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 5]

The weeklies "Hrvatske Novine" and "Glasnik" published in Burgenland-Croatian receive financial aid under the government’s support scheme for ethnic groups and from the general press subsidy granted pursuant to the 1985 Press Promotion Act. The periodical publication "Put" was granted financial assistance in the framework of the support scheme for journalism. 

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2005) 1]

181.
There is no daily newspaper in Burgenland‑Croatian. The Burgenland‑Croatian speakers publish two weekly newspapers in Burgenland‑Croatian. The ‘Hrvatske Novine’ is published by the Croatian Press Association (Kroatischer Presseverein). One third of its costs are born by Burgenland‑Croatian speakers, the remaining costs are covered by the funds of the ethnic group promotion scheme of the Federal Chancellery. ‘Glasnik’, a weekly church bulletin in Burgenland‑Croatian published by the Eisenstadt Diocese, also receives funding under this scheme.
182.
These periodicals also receive some funding in the framework of the Austrian press promotion measures. The Committee of Experts understands that a bill regarding press promotion was introduced before the National Assembly in November 2003, and that a new Press Promotion Act (Presseförderungsgesetz) should enter into force in early 2004. The regional or minority language speakers expressed their concern regarding the changes proposed in this bill, which in their opinion will substantially reduce the press promotion funds received by the regional or minority language periodicals.
183.
The Committee of Experts considers this undertaking fulfilled under the former legislation. It would welcome further information on the new Press Promotion Act and its effects on regional or minority language press promotion in the next periodical report.
Hungarian in Burgenland

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 5]

The periodical magazine "Örseg" published in Hungarian as well as other informative publications in Hungarian language are granted financial assistance from the government’s support scheme for ethnic groups. In general, the fact has to be highlighted that the aid granted to newspapers and other print productions are of crucial importance in the context of the policy on ethnic groups. 

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2005) 1]

330.
There are no daily or weekly newspapers in Hungarian in Burgenland. Neither has the Committee of Experts been informed of any initiatives to encourage or facilitate the creation of a daily or weekly newspaper in Hungarian. The Hungarian speakers only publish a monthly magazine, with some financial assistance under the general ethnic group promotion scheme of the Federal Chancellery. The Committee of Experts considers this undertaking not fulfilled.

Slovenian in Carinthia
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 5]

The Carinthian weeklies "Nas tednik", "Slovenski Vestnik" and "Nedelja" published in Slovene received financial aid under the government’s support scheme for ethnic groups and from the general press subsidy granted pursuant to the 1985 Press Promotion Act. The weeklies "Nas tednik" and "Slovenski Vestnik" were subsidised under the government’s support scheme for ethnic groups. The periodical publication "Punt" received financial assistance in the framework of the support scheme for journalism. 

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2005) 1]

265.
There is no daily newspaper in Slovene. According to the initial periodical report, three weekly newspapers in Slovene are published in Carinthia. They receive financial aid under the ethnic groups support scheme and the general press promotion scheme.
266.
The Slovene speakers informed the Committee of Experts during the “on-the-spot” visit that two of these newspapers had to merge into the weekly ‘Novice’ in 2003 due to financial difficulties, the financial survival of this newspaper being still uncertain. The speakers were of the view that the situation regarding the plurality of Slovene‑language press has deteriorated recently. They also expressed concern regarding proposed changes to the general press promotion measures (see paragraph 182 above), which could further reduce financial support for regional or minority language press media.
267.
The Committee of Experts considers this undertaking fulfilled at present. It would welcome further information on the new Press Promotion Act and its effects on regional or minority language press promotion in the next periodical report.
CZech Republic
The initial periodical report is due in March 2008. No documents have been made public.
Polish, Slovak

Denmark

German in Southern Jutland
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 1]

The Danish Act on Financial Support to the Financial Institution of the Daily Press (Act No. 192 of 9 May 1984 as amended by Act No. 1113 of 29 December 1997) has opened up opportunities for financial assistance to daily newspapers. The scheme is administered by the Financial Institution of the Daily Press, the overriding objective of which is to secure a larger and more varied supply of newspapers than market conditions would normally generate because it is recognised that the newspapers are of special importance to society, democracy and freedom of expression. Financial assistance can be used for the construction, rebuilding, enlargement, etc. of facilities for production of newspapers and distribution, product development and other purposes and for financial restructuring and development aid. “Der Nordschleswiger”, which is the German minority’s daily paper in South Jutland, has received funding to the tune of DKK 1 million since the foundation of the Financial Institution of the Daily Press. The institution provides financial assistance after a concrete assessment of the daily papers’ needs.

In the final report from 1997, entitled ”Information til tiden” (“Information on time”), a committee set up under the Danish Ministry of Research recommends that the public sector chooses the media from a balanced point of view and with care. It states that the public sector’s choice of media should exclusively be based on professional criteria for how to reach the target group in the optimum way within the given financial framework. This means, for instance, that due consideration must be given to citizens who do not use the significant, nationwide media.

Furthermore, Part II, paragraph 7, of the Copenhagen Declaration referred to below, lays down that public orders should give reasonable consideration to the German minority’s daily papers. 

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 2]

92.
 “Der Nordschleswiger” is the main newspaper for the German-speaking community in Denmark. It is a daily newspaper in German, which has its head office in Aabenraa. The newspaper has received financial assistance under the Danish Act on financial Support to the Financial institutions of the Daily Press. However, the Committee of Experts understands that there is a decrease in the number of public announcements (of central, regional or local authorities) which also affects the German-language newspaper. While the Committee of Experts considers this undertaking fulfilled, it invites Danish authorities to assess their public information policy, especially concerning matters that touch the interests of the German-speaking community.

Finland

Saami
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 4]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 3]

176.
There are no newspapers in Sami printed in Finland. Subscription to Norwegian newspapers in North Sami is possible. The Committee concludes that this undertaking is not fulfilled.

The Committee suggests to the authorities to take the necessary measures to encourage or facilitate the creation of at least one  newspaper in Sami.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 2]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 7]

145.
The Committee of Experts has observed (para. 176 of the initial evaluation report) and suggested to the authorities to take the necessary measures to encourage or facilitate the creation of at least one newspaper in Sami. 

146.
The second periodical report on Finland (p. 80) states that there is no Sami newspaper published yet. The Government grants subsidies on a yearly basis to newspapers upon application. These subsidies however, does not seem adequate for the requirements of the Sami population as no newspaper exists; and even the periodical “Sapmelas” that has traditionally been published in Sami is endangered. Subsidies may also be granted for projects introduced to develop newspapers. This has however not succeeded. The grant system does not seem to apply to Nordic co-operation in the same form as that carried out within radio and TV broadcasting.

147.
Among representatives of the media sector which the Committee of Experts met during its “on the spot “ visit, a positive attitude was expressed towards a Norwegian – Finnish newspaper. The Norwegians appear to have the same openness towards this idea. The Committee of Experts encourages the Finnish authorities to develop, in co-operation with the Sami speakers, this initiative. 

148.
The Committee of Experts concludes that this undertaking is not fulfilled. 

Swedish

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 4]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 3]

112.
Several newspapers are published in Swedish. Most of them appear more than once a week. The Committee considers this undertaking fulfilled.
2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 2]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 7]

Germany

Upper Sorbian in Saxony
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2000) 1]

In Germany, general freedom of expression is extensively guaranteed under Article 5, para. 1, 1st sentence, of the Basic Law and under Article 10 of the European Convention on Hu​man Rights (ECHR).

The Basic Law safeguards the right freely to express and disseminate one's opinions in speech, writing, and pictures, as well as the right to withhold one's personal opinion ("negative freedom of expression"). Opinions thus protected are all types and forms of [personal] judgments or of behaviour; the notion of "opinion" must generally be understood in its broadest sense and, in addition to value judgments, also covers allegations of fact where these are a prerequisite for forming opinions. Thus ‑ as an input to, and basis for, analysis and discussion ‑ also false, reprehensible and rating expressions of opinion are protected ‑ within, of course, the limits prescribed by Article 5, para. 2, of the Basic Law (i.e. violation of the provisions of general laws, legal provisions on the protection of young persons, and the right to inviolability of personal honour). Freedom of expression is accorded to all German nationals and thus, of course, to the members of the language groups protected under the Charter, and to foreigners.

The basic right to free speech primarily provides protection against government interference. But in addition, it places the State under the obligation to safeguard this free​dom. Article 5, para. 1, 1st sentence, of the Basic Law also guarantees freedom of informa​tion ‑ the right to inform oneself [without hindrance, from generally accessible sources] ‑ as a par​ticular right. Such protection extends both to the active procurement of information and to merely receiving information. Especially the Danish minority in Schleswig-Holstein make ‑ transfrontier ‑ use of the broadcasting programmes and press products from the Kingdom of Denmark in their traditional settlement area.

The right to freedom of expression is also particularly manifested in the freedom to create and use media (press, broadcasting, and other communications media). Article 5, para. 1, 2nd and 3rd sentences, of the Basic Law guarantees freedom of the press and freedom of reporting by means of broadcasts and films, without censorship. Freedom of the press and of broadcasting particularly implies the principle of governmental non-intervention, which prohibits any state interference which is not compatible with the freedom of the press and of broadcasting or which is not warranted by the limitations of such rights as provided un​der Article 5, para. 2, of the Basic Law.

For the press, these constitutional guarantees have been developed in detail and confirmed by the judicial decisions (rulings) of the Federal Constitutional Court and by the various Land Press Acts. This provides the basis for the free and economically autonomous development of the press in the Federal Republic of Germany.

Freedom of broadcasting, like freedom of the press, is an essential factor in the public opinion-forming process and in the articulation of the political will. Like the press, broadcasting has institutional autonomy. For compliance with the constitutional mandate of broadcasting, it will not suffice for the State to refrain from any interference whatsoever and, in all other respects, to leave broadcasting for the social actors to deal with. Rather, the requirement is for some regulatory structure. The Federal Republic of Germany has the socalled dual broadcasting system ‑ i.e. the existence of public-service and private broadcasters side by side ‑ by which the State guarantees that, through the overall offer by all broadcasters, reporting meets the requirements stipulated in the Constitution for balanced diversity, i.e. promoting the individual's freedom to form his/her own opinion and depic​tion of cultural diversity.

The federal structure of Germany assigns responsibility for broadcasting, and thus for ensurance of diversity of opinions, to the Länder. The legal basis for broadcasting is provided by the Broadcasting State Treaties concluded between the Länder, which lay down the minimum requirements according to which the Länder, within their respective jurisdiction, have issued detailed regulations in their Land Media Acts. Article 5, para. 1, 2nd sentence, of the Basic Law (freedom of broadcasting) does not require a Land to adopt a specific organizational form of broadcasting. However, the Land is obliged to make certain provi​sions to ensure freedom of broadcasting. As a matter of public interest, broadcasting must be operated above party lines and in full independence and must be protected against any biased intervention. The public-service broadcasters, in particular, must furnish comprehensive information within their overall programme and allow full pluralism of opinions. As regards private broadcasting, the legislator also must ensure that such private operators meet the constitutional requirements and, in particular, that a maximum of balanced di​versity is achieved. The existing regulations regarding licensing of broadcasters are based exclusively on objective criteria. The licensing conditions are laid down in the various Land Media Acts.

In all cases, the applicant must have his residence or the domicile of his company in the area to which the Basic Law applies (in some of the Länder, this may also be a location in the EU Member States). Granting of a licence also depends on whether the applicant has the qualification for lawful provision of broadcasting programmes, i.e. meets the financial and legal requirements with regard to programming. Moreover, programmes must be in accordance with the general programming principles as laid down in the Broadcasting State Treaty concluded between the Länder; these include, inter alia, compliance with the constitutional order and respect for human dignity. In addition, the Land Media Acts lay down various requirements to be met by private broadcasters which, however, are also based exclusively on objective criteria.

If an application for licensing is refused, an objection may be filed, or an action be brought, in accordance with the general legal provisions.

Article 3, paras. 1 and 3, of the Basic Law prohibits any discrimination with regard to ac​cess to the media so that also the language groups may have access on the same condi​tions as the majority population. In this regard, particular mention is to be made of the supervisory and control bodies which have to safeguard diversity of opinions and ensure compliance with the programming principles of broadcasting. The relevant major political, philosophical/ideological and social groups are granted adequate participation in the supervisory bodies of the public-service broadcasters and of the Land Supervisory Authorities for Private Broadcasters [Land Broadcasting Institutions], i.e. the Broadcasting Board and the Broadcasting Commission/Media Council. Membership of these bodies is so diversified that all socially relevant groups are provided sufficient opportunity to have their say. In addition to representing the interests of their associations or groups, the members of these bodies also contribute comprehensive and multi-faceted views on socially important issues to the deliberations of these bodies.

The issue of the representation of national minorities on these media boards was the sub​ject of an action brought by the Central Council of German Sinti and Roma. Controlling the public-service broadcasters primarily is the broadcasters' internal responsibility and is incumbent on the supervisory bodies, i.e. the Broadcasting Board and the Board of Administration. Responsibility for controlling private broadcasters lies with the Land Supervisory Authorities [Land Broadcasting Institutions]. According to the judicial decisions of the Federal Constitutional Court, the task of the supervisory bodies is not, however, to represent the interests of the groups/organizations delegating the respective members, but rather is to act as a trustee for the public interest and thus to prevent any biased interference and biased programming and to ensure that appropriate and fair account is taken, within the overall programme, of all major political actors and groups. Accordingly, the Federal Con​stitutional Court did not accord any socially relevant group ‑ including, for instance, a na​tional minority ‑ the right to be included in the composition of supervisory bodies, and consequently did not regard non-inclusion as an act of discrimination.

Some representatives or members of national minorities/language groups have been elected to broadcasting bodies. A representative of Sydslesvigsk Forening (South Schleswig Association), the chief cultural organization of the Danish minority, is a member of the Assembly of Unabhängige Landesanstalt für den Rundfunk (ULR), the Schleswig-Holstein su​pervisory authority for private broadcasters. Also, a female member of the Television Board of Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF - Second German Television, or Channel II) belongs to the Danish minority. In accordance with the Act on Private Broadcasting in Saxony of 18 January 1996, a Sorbian representative nominated by the associations of the Sorbs is a member of the Assembly of Sächsische Landesanstalt für privaten Rundfunk und neue Me​dien [Saxon Land Institution for Private Broadcasting and New Media]. The Saxon Landtag dele​gated a representative of the Sorbian umbrella organization Domowina to the Broadcasting Board of Mitteldeutscher Rundfunk (mdr). In Brandenburg, too, a representative of Do​mowina is a member of the Broadcasting Board of Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB) and of the Media Council of Landesmedienanstalt Berlin-Brandenburg [Land Supervi​sory Authority for Private Broadcasters, Berlin-Brandenburg].

On account of the actual overall conditions regarding freedom of the press as guaranteed by the Constitution, which provide for a large number of independent press products which, in terms of political orientation or worldview/ideology, compete with each other, no comparable legally regulated supervisory bodies exist in the print media sector.

The aforementioned freedoms may, as a matter of principle, also be exercised by the lan​guage groups in their respective language.

Like in the case of press products, creation of one's own media in the field of broadcasting (sound radio and television broadcasting) depends on the size of the protected group and its economic capacity. Where creation of own broadcasting media is not expedient or not feasible, "Open Channels" are usually available. These are used for local and regional dissemination of non-commercial broadcasting items. In this way, individuals, social groups, organizations, associations, unions and institutions can, independently and on their own responsibility, produce broadcasting contributions and have them aired. These contribu​tions must conform to the general programming principles, must not contain any commer​cial advertisements, must be on a non-profit basis and must not be provided for remunera​tion. So far, no definitive findings are available as regards the extent to which these "Open Channels" are used by the language groups.

There is little scope for [state] action/influence on account of the freedom of the press guaranteed by the Constitution (in this respect, cf. the comments in Part C on Article 11 [pp. 46 seqq.]).

For the Sorbian people, the following Sorbian-language print media are published on a regular basis:

-
Serbske Nowiny (Sorbische Zeitung - Sorbian Newspaper) - 2000 copies

A daily in Upper Sorbian, published on Mondays through Fridays as an evening paper; on Fridays: including specific supplements, e.g. literature/arts, youngsters' supplement, sports supplement (Sokołske listy)
Circulation: Mondays through Thursdays: 1500 copies; Fridays 2000 copies

-
Nowy Ćasnik (Neue Zeitung - New Weekly) - 1100 copies

A weekly in Lower Sorbian, with a German-language portion; published on Saturdays

-
Rozhlad (Umschau - Outlook) - 610 copies

A monthly periodical for Sorbian culture, language, literature and art, with articles in the Upper and Lower Sorbian languages

-
Serbska Šula (Sorbische Schule - Sorbian School) - 210 copies

Educational journal, with articles in the Upper and Lower Sorbian languages; 10 editions per year

-
Płomjo / Płomje (Flamme - Flame) - 2400 / 950 copies

Children's and youngsters' journal

Płomjo: Upper Sorbian edition, 2400 copies

Płomje: Lower Sorbian edition, 950 copies

-
Katolski Posoł (Katholischer Bote - Catholic Herald) - 2650 copies

Upper Sorbian weekly of the Catholic Sorbs

-
Pomhaj Bóh (Gott hilf - Help God) - 1200 copies

Protestant monthly in Upper Sorbian

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2002) 1]

459.
There are a number of newspapers published in Upper Sorbian, which are supported through public funding. The Committee considers this undertaking fulfilled.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 1]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 1]

Lower Sorbian in Brandenburg
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2000) 1]

There is little scope for [state] action/influence on account of the freedom of the press guaranteed by the Constitution (in this respect, cf. the comments in Part C on Article 11 [pp. 46 seqq.]).

For the Sorbian people, the following Sorbian-language print media are published on a regular basis:

-
Serbske Nowiny (Sorbische Zeitung - Sorbian Newspaper) - 2000 copies

A daily in Upper Sorbian, published on Mondays through Fridays as an evening paper; on Fridays: including specific supplements, e.g. literature/arts, youngsters' supplement, sports supplement (Sokołske listy)
Circulation: Mondays through Thursdays: 1500 copies; Fridays 2000 copies

-
Nowy Ćasnik (Neue Zeitung - New Weekly) - 1100 copies

A weekly in Lower Sorbian, with a German-language portion; published on Saturdays

-
Rozhlad (Umschau - Outlook) - 610 copies

A monthly periodical for Sorbian culture, language, literature and art, with articles in the Upper and Lower Sorbian languages

-
Serbska Šula (Sorbische Schule - Sorbian School) - 210 copies

Educational journal, with articles in the Upper and Lower Sorbian languages; 10 editions per year

-
Płomjo / Płomje (Flamme - Flame) - 2400 / 950 copies

Children's and youngsters' journal

Płomjo: Upper Sorbian edition, 2400 copies

Płomje: Lower Sorbian edition, 950 copies

-
Katolski Posoł (Katholischer Bote - Catholic Herald) - 2650 copies

Upper Sorbian weekly of the Catholic Sorbs

-
Pomhaj Bóh (Gott hilf - Help God) - 1200 copies

Protestant monthly in Upper Sorbian

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2002) 1]

507.
There are a number of newspapers published in Lower Sorbian which receive public funding. The Committee considers this undertaking fulfilled.
2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 1]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 1]

Romany in Hesse
1st monitoring cycle

Romany was not yet under the protection of Part III of the Charter when the 1st monitoring round took place.
2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 1]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 1]

Hungary

Croatian, German, Romanian, Serbian, Slovakian, Slovenian

The information provided by the State Party and the evaluation given by the Committee of Experts are identical in the case of all six languages under the protection of Part III of the Charter.
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 6]

The press in the Republic of Hungary has been publishing in the minority languages for decades. Due to the continuous decline in readership numbers these press products cannot be published on a market basis, and for this reason between 1991-1994 the budget act marked as a special item a separate resource to be used for subsidising the minorities’ written press. As from 1995, material support has come from the Public Foundation for Minorities.

The Public Foundation for Minorities offers budgetary support to at least one nationally distributed paper for each of the groups of people. The amount of support in 1998 was as follows:

	PRIVATE
Minority readership, title of the paper
(publication frequency)
	Total support provided in 1998

	Croatian - Hrvatski Glasnik (weekly)
	HUF 22,727,000

	German - Neue Zeitung (weekly)
	HUF 25,828,000

	Romanian - Foaia Romaneasca (weekly)
	HUF 16,208,000

	Serbian - Srpske Narodne Novine (weekly)
	HUF 22,968,000

	Slovakian - Ąudové noviny (weekly)
	HUF 22,727,000

	Slovenian - Porabje (biweekly)
	HUF 6,733,000


Besides supporting nationally distributed papers material assistance is provided for the publishing of local or regional written press papers in the minority languages, furthermore the publishing of supplements and articles written in the minority languages and appearing in local or regional Hungarian-language papers. 

The minority self-governments or their organizations own all the nationally distributed minority papers. 

Over and above this the Public Foundation for Minorities provides financial support for the editorial board of the national daily Magyar Nemzet in order to publish four-page, monthly supplements covering minority topics, occasionally in a minority language.

The electronic media also receives budgetary support for carrying out services related to the minorities. This support goes to regional studios preparing broadcasts in the minority languages.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 4]

66.
For decades, weekly or biweekly newspapers in minority languages have been published in Hungary. Since these papers are not commercially viable in market terms, the Hungarian State subsidises these minority language newspapers with considerable amounts of money. The Committee considers the undertaking fulfilled.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 6]

The Republic of Hungary has several decades long traditions of publishing newspapers in minority languages. Since these cannot be published on a market-based principle, due to a constant dwindling of their readership, the Budget must grant them continuous support. The Public Foundation for National and Ethnic Minorities in Hungary thus provides funding for at least one newspaper per minority distributed at national level. The amounts of budgetary assistance for the year 2002 are as follows:

	Minority, title of publication

(frequency of publication)
	Amount of assistance in 2002

	Croatian – Hrvatski Glasnik (weekly)
	HUF 31,092,304

	German – Neue Zeitung (weekly)
	HUF 33,165,099

	Romanian – Foaia Romaneasca (weekly)
	HUF 24,854,783

	Serb – Srpske Narodne Novine (weekly)
	HUF 31,092,304

	Slovak – Ľudové noviny (weekly)
	HUF 31,092,304

	Slovenian – Porabje (biweekly)
	HUF 14,770,489


Source: Public Foundation for National and Ethnic Minorities in Hungary

Newspapers of national distribution of minorities are owned by the national minority self-governments, or by their organs. 

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 5]

No reassessment was given by the Committee of Experts.
3rd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR () ]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML () ]

Montenegro

The initial periodical report is due in June 2007. No documents have been made public.
Albanian, Romany

Norway

Sami

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 5]

Regulations of 17 March 1997 No. 248 lay down rules regarding state grants for Sami newspapers. In 1999 funding for Sami newspapers will total approximately NOK 8,000,000.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 6]

83.
Newspapers have been produced in the Sami language since 1870.  The oldest publication is Nuorttanaste, which was published by the Norwegian Evangelical Lutheran Free Church and has appeared on a regular basis since 1898.  The Sami language newspaper, Sami Aigi was first issued in 1979.  One other newspaper is published in the Sami language, as well as a monthly magazine.  The newspapers are published in North Sami, with one page in South Sami and one page in Lule Sami.  A special youth magazine is also published, as well as a women’s social magazine in Sami.

84.
In 1978, the Norwegian authorities initiated a special financial assistance programme for Sami newspapers.  The Ministry for Cultural Affairs adopted special regulations concerning these grants in 1996.  According to these regulations, subsidies are allocated to newspapers aimed at the Sami population in Norway.  The subsidy is measured according to the annual number of editions and pages produced, with different subsidy rates for pages produced in Norwegian and Sami respectively.  The Mass Media Authority in Norway is responsible for implementing this regulation.

85.
This undertaking is considered fulfilled.
2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 3]

In 1978, a state subsidy scheme for Sami newspapers was established. In 2001, the subsidies amounted to a total of NOK 10 million.

According to the present regulations, subsidies are allocated to newspapers directed towards the Sami population in Norway. The subsidy is calculated on the basis of the annual number of editions and pages produced, with different subsidy rates for pages produced in Norwegian and Sami respectively. This is designed to take into account the extra costs of news production in Sami. The subsidy scheme is managed by the Mass Media Authority, an agency under the auspices of the Ministry of Cultural Affairs.

In 2001 three newspapers received subsidies; the Sami language newspapers Min Aigi and Assu, and the Norwegian language newspaper Ságat. In addition, the religious magazine Nuorttanaste received about NOK 250 000.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2003) 2]

134.
Newspapers have been produced in the Sami language since 1870.  The oldest publication is Nuorttanaste, which was published by the Norwegian Evangelical Lutheran Free Church and has appeared on a regular basis since 1898.  The Sami language newspaper, Sami Aigi was first issued in 1979. Two newspapers are published in the Sami language, Min Áigi and Aššu. In addition a monthly magazine is published. The newspapers are published in North Sami, with one page in South Sami and one page in Lule Sami.  A special youth magazine is also published, as well as a women’s social magazine in Sami.

135.
In 1978, the Norwegian authorities initiated a special financial assistance programme for Sami newspapers.  The Ministry for Cultural Affairs adopted special regulations concerning these grants in 1996.  According to these regulations, subsidies are allocated to newspapers aimed at the Sami population in Norway.  The subsidy is measured according to the annual number of editions and pages produced, with different subsidy rates for pages produced in Norwegian and Sami respectively.  The Mass Media Authority in Norway is responsible for implementing this regulation. In 2001, three newspapers and a religious magazine received subsidies.

136.
The Committee considers the undertaking fulfilled.
3rd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 3]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 3]

Serbia

The initial periodical report is due in June 2007. No documents have been made public.
Albanian, Bosnian, Bulgarian, Croatian, Hungarian, Romany, Romanian, Ruthenian, Slovak, Ukrainian

Slovakia

Bulgarian, Croatian, Czech, German, Hungarian, Polish, Romany, Ruthenian, Ukrainian

Slovenia

Hungarian

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]
142.
According to the initial periodical report (p. 25) and to the additional information provided by the Government, the latter co-finances the newspaper Népújság, published on a weekly basis, the literary periodical Muratáj and the almanac Naptár. The Committee of Experts considers that this undertaking is fulfilled.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Italian

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]
217.
According to the information provided in the initial periodical report (see pp. 26-27), Slovenia gives financial support  to several printed media in the Italian language. Most of them are published in Croatia, such as the daily “La voce del popolo” published by EDIT (a publishing house located in Rijeka).  Despite this fact, they address the whole Italian-speaking community present in both countries. The Slovenian contribution to the printed media represents approximately 20% of that granted by Croatia. The Committee of Experts considers that this undertaking is fulfilled.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Spain

Basque in the Basque Country

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]

571.
“Berria” is at present the only newspaper published in the Basque language. It replaced “Euskaldun Egunkaria”, which was closed by a National Criminal Court order in February 2003 following allegations of complicity with the terrorist organisation “ETA”. “Berria” covers the Basque Country and seems also to be distributed in Navarra and it is a general information medium. It receives subsidies from the Government of the Basque Country.  It informed the committee that it receives no revenues from public authority advertising from which the Castilian-speaking press seems to benefit. The only subsidies come from the administration of the Basque Country but according to the newspapers they are not enough as they only allow “Berria” to survive but not to develop projects. There can be a normal commercialisation but there is no real competition with the majority language media. During the “on-the-spot” visit complaints were raised with the Committee of Experts in relation to the journalists working for this newspaper being summarily labelled as ETA terrorists. 

572.
It is not for the Committee of Experts to take a position on the charges that have been brought against “Berria’s” predecessor and against a number of journalists. The Committee of Experts confines itself to noting that the present undertaking is concerned with encouraging and/or facilitating the creation and/or maintenance of at least one newspaper in Basque (which means printed essentially in Basque) in the Basque Country.

573.
The Committee of Experts considers that the undertaking is fulfilled at present. However, the Committee of Experts would like to receive additional information in this regard, especially concerning the alleged lack of revenues from advertisements from public authorities as compared to the Castilian-speaking press.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Basque in the Navarra

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]

434.
The Committee of Experts was informed that there exists a newspaper, “Nabarra Aldizkaria”, published in Basque in Navarra. According to the information provided by the newspaper 7% of its budget consists of public subsidies, the source of which was not specified, but it does not benefit from any public advertising. The subsidies, however, seem to be granted in an irregular manner. The newspaper also complained that Castilian-language newspapers receive more substantial funding for publishing just minor pieces in Basque. Furthermore, the Committee of Experts is aware that the newspaper “Berria”, edited in the Basque Country (see paras. 571-573 below), is distributed in Navarra too, but has not been informed whether the authorities of Navarra provide any support to it.

435.
The Committee of Experts underlines that the present undertaking is concerned with the creation and/or maintenance of a newspaper essentially in the Basque language. Therefore, the publication of articles of a newspaper in the Basque language, such as the weekly page in the “Diario de Navarra” or its fortnightly supplement, to which the Navarra authorities made reference during the “on-the-spot” visit, is not sufficient for the purpose of the undertaking entered into by Spain and actually corresponds to the distinct undertaking under Article 11 para. 1.e of the Charter.

436.
The Committee of Experts observes that the present undertaking is concerned with encouraging and/or facilitating the creation and/or maintenance of at least one newspaper in Basque (which means printed essentially in Basque) in Navarra. It is unclear to the Committee of Experts whether this publication is a newspaper or not, and if it is, whether the support given is sufficient to facilitate its maintenance, as envisaged by this undertaking, given that the existing support does not seem to be part of a regular scheme. The Committee of Experts therefore encourages the competent authorities to clarify the situation in their next periodical report. 

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Catalan in the Balearic Islands

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]

700.
According to the limited information received by the Committee of Experts, there is one newspaper published in Catalan in the Balearic Islands, i.e. the “Diario de Baleares”. It is however unclear what measures the competent authorities are taking to encourage and/or facilitate its maintenance. The Committee of Experts is therefore not in a position to conclude on this undertaking and encourages the Spanish authorities to clarify this point in their next periodical report.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Catalan in Catalonia

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]

282.
Article 27 of Law of Catalonia 1/1998 of 7 January on language policy provides that the Autonomous Community must promote and can subsidise written media in Catalan. Several daily newspapers in Catalan exist, namely “El Periódico de Catalunya”, “Avuí”, “Regió 7”, “Diari de Girona”, “Segre” and “El Punt”, amounting to 23.6% of the press sold in Catalonia.  There is a well-working scheme of subsidies to facilitate the maintenance of newspapers and magazines in Catalan. The Committee of Experts considers that this undertaking is fulfilled in a rather exemplary manner.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Galician in Galicia

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]

956.
There is a daily newspaper in Galician (“O Correo Galego”). A Castilian edition is also published. The two editions count about 27 400 copies, representing 9.39% of the press distributed in Galicia. However, the Committee of Experts does not know how many of the total number of copies for the two editions are produced in Galician. A weekly magazine in Galician also exists (“A nosa Terra”) and seems to have a larger distribution than the daily newspaper.

957.
Article 19 of Law 3/1983 of 15 June on the standardisation provides that the administration of Galicia shall provide economic and material support to the media, other than the electronic ones, that usually and increasingly use Galician. Subsidies are concretely granted to the press by virtue of Decree 71/1999 of 18 March.

958.
The Committee of Experts considers that this undertaking is fulfilled but would welcome further information, in the next periodical report, on the type and amount of support concretely granted to “O Correo Galego” and to “A nosa Terra”.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Valencian in Valencia

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]

829.
A newspaper in Valencian does not seem to exist and it does not appear that the competent authorities have taken any measures to encourage and/or facilitate the creation of at least one newspaper in Valencian. It is true that a Decree of 28 July 1989 regulates subsidies for press enterprises publishing wholly or partly in Valencian (see p. 116 of the initial periodical report), but the Spanish Government itself states that the press written in Valencian is negligible and Valencian is actually only used in specific articles in daily newspapers (see p. 117 of the initial periodical report). The Committee of Experts considers that this undertaking is not fulfilled.

The Committee of Experts encourages the Spanish authorities to take the necessary measures to encourage and/or facilitate the creation of at least one newspaper in Valencian.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Sweden

Finnish

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2001) 1]

The terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. Finnish language newspaper Ruotsin Suomalainen, and Haparandabladet, which is partly written in Meänkieli, can receive support via the Press Subsidies Council.

The National Council for Cultural Affairs shall give special consideration to minorities when allocating public funds to cultural publications.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2003) 1]

244.
The Swedish authorities in their initial periodical report state that the terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages.  The supplementary information received by the Committee however suggested that the relevant legislation requires a newspaper’s contents to be mainly in Swedish to qualify for a general operational subsidy. 

245.
In response to the Committee’s questions, the Swedish authorities have further explained that newspapers not written mainly in Swedish can obtain operational subsidies in exceptional circumstances provided they meet the criteria of being directed to linguistic minorities in Sweden, have their main editorial office in Sweden and distribute at least 90% of their subscribed circulation in Sweden.  

246.
A trilingual (Swedish/Finnish (ca. 30%)/ Meänkieli (small percentage) newspaper called Haparandabladet receives a general operational subsidy. It has a circulation of 4 000. Two newspapers, Ruotsin Suomalainen and Viikkoviesti, receive operational subsidies in exceptional circumstances. They are weekly papers. Each paper receives SEK 2 Million per annum.

247.
The Committee concludes that this undertaking has been fulfilled.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 2]

The terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. The Finnish language newspaper’s Ruotsin Sanomat, Ruotsin Suomalainen, and Haparandabladet, which is partly written in Meänkieli, receive distribution support via the Press Subsidies Council. 

See also 11.1 e.i in the Sami section. 

The National Council for Cultural Affairs shall give special consideration to minorities when allocating public funds to cultural publications. 

[Editor’s note: the relevant part referred to above is the following:

The terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. Newspapers in Sami can obtain state subsidies through the Sami Parliament. 

The National Council for Cultural Affairs is responsible for the allocation of funds and shall give special consideration to minorities when allocating public funds to cultural publications. 

The Swedish Ministry of Culture is planning to set up an extensive investigation concerning the situation of the press. The last investigation was done 10 years ago, and since then the printed press has gone through a lot of changes. Among other things, the need of newspapers in minority languages has increased, which will be given a particular importance in the investigation that is expected to start in August 2004 and conclude after one year. Furthermore, in the instructions of the investigation there will be measures to improve the situation of minority media.”]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 4]

211.
In its first evaluation report (see paragraphs 244-247), the Committee of Experts observed that a trilingual newspaper (Haparandabladet, with 30% of Finnish content) received operational subsidies. Two weekly newspapers, Ruotsin Suomalainen and Viikkoviesti, received operational subsidies in exceptional circumstances. The Committee of Experts concluded that this undertaking was fulfilled. 

212.
In 2003, Viikkoviesti became a daily newspaper under the name of “Ruotsin Sanomat”, however it declared bankruptcy in 2005. The weekly Ruotsin Suomalainen is still published. Haparandabladet, which is printed twice a week, has a narrow geographic focus and its contents in Finnish are limited. It appears that a strategy based on the current subsidy regime has not improved the position of press in Finnish and other strategies are needed.

213.
The Committee of Experts considers this undertaking to be fulfilled at present, despite the worrying decline. 

Meänkieli (Tornedal Finnish)

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2001) 1]

Refer to 11.1.e.i. in the Finnish section.

[Editor’s note: 11.1.e.i in the Finnish section is the following:

“The terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. Finnish language newspaper Ruotsin Suomalainen, and Haparandabladet, which is partly written in Meänkieli, can receive support via the Press Subsidies Council.

The National Council for Cultural Affairs shall give special consideration to minorities when allocating public funds to cultural publications.”]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2003) 1]

357.
The Swedish authorities in their initial periodical report state that the terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages.  

358.
The supplementary information received by the Committee, however, suggested that the relevant legislation requires a newspaper’s contents to be mainly in Swedish to qualify for a general operational subsidy. 

359.
In response to the Committee’s questions relating to Finnish, the Swedish Authorities have further explained that newspapers not written mainly in Swedish can get operational subsidies in exceptional circumstances provided they meet the criteria of being directed to linguistic minorities in Sweden, have their main editorial office in Sweden and distribute at least 90% of their subscribed circulation in Sweden. There is no Meänkieli newspaper that receives such a subsidy.

360.
A trilingual (Swedish/Finnish/Meänkieli) newspaper called Haparandabladet receives a general operational subsidy. It has a circulation of 4 000. The Meänkieli content is very small. 

361.
There is a cultural magazine Met-Aviisi with approximately 50 % in Meänkieli. 

362.
The Government has commissioned a report on this issue from the Swedish Press Subsidies Council. The report was published in autumn 2002. Therefore the Committee has not been able to avail itself of the content of the report but assumes that the Swedish authorities will come back to this in its next periodical report.
The Committee encourages the authorities to explore the possibilities of establishing a newspaper in Meänkieli. 

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 2]

Refer to 11.1.e.i. in the Finnish section. 

[Editor’s note: the relevant part referred to above is the following:

“The terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. The Finnish language newspaper’s Ruotsin Sanomat, Ruotsin Suomalainen, and Haparandabladet, which is partly written in Meänkieli, receive distribution support via the Press Subsidies Council. 

See also 11.1 e.i in the Sami section. 

The National Council for Cultural Affairs shall give special consideration to minorities when allocating public funds to cultural publications.”

Editor’s note: 11.1.e.i in the Sami section referred to above is the following:

“The terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. Newspapers in Sami can obtain state subsidies through the Sami Parliament. 

The National Council for Cultural Affairs is responsible for the allocation of funds and shall give special consideration to minorities when allocating public funds to cultural publications. 

The Swedish Ministry of Culture is planning to set up an extensive investigation concerning the situation of the press. The last investigation was done 10 years ago, and since then the printed press has gone through a lot of changes. Among other things, the need of newspapers in minority languages has increased, which will be given a particular importance in the investigation that is expected to start in August 2004 and conclude after one year. Furthermore, in the instructions of the investigation there will be measures to improve the situation of minority media.”]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 4]

284.
In its first evaluation report (see paragraphs 357-362), the Committee of Experts observed that a trilingual newspaper (Haparandabladet, with very little Meänkieli content) received operational subsidies. While there was a publication with approximately 50% of its contents in Meänkieli, this was a magazine and not a newspaper. The Committee of Experts referred to a report commissioned by the Government from the Swedish Press Subsidies Council and requested further information on the contents of this report in the second periodical report. It encouraged the Swedish authorities to explore the possibilities of establishing a newspaper in Meänkieli.

285.
While no information is provided regarding this report in the second periodical report, the Swedish authorities refer to the Ministry of Culture’s plans to set up an extensive investigation concerning the situation of the press, including minority language newspapers. No information is provided, however, as to measures adopted by the authorities to encourage and/or facilitate the creation of a newspaper in Meänkieli. 

286.
The Committee of Experts is aware that a parliamentary committee submitted a report in January 2006 about the situation of the daily press in Sweden
. This report proposes to lower the required minimum number of subscriptions for press subsidies from 2 000 to 1 500, as well as to consider publications as daily newspapers for the purposes of subsidies, even when they are not in Swedish, provided that at least 25% of their contents are in Sami or Meänkieli. It also proposes that the Government should explore the possibility of transfrontier co-operation with Norway and Finland in order to facilitate the publication of a daily newspaper in Sami and Meänkieli. The Committee of Experts hopes that this report will lead to the creation of at least one newspaper in Meänkieli.

287.
The Committee of Experts considers, therefore, that this undertaking is not fulfilled at present.

The Committee of Experts urges the Swedish authorities to encourage and/or facilitate the creation of a newspaper in Meänkieli.

Sami
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2001) 1]

The terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. Newspapers in Sami can obtain state subsidies through the Sami Parliament.

The National Council for Cultural Affairs is responsible for the allocation of funds and shall give special consideration to minorities when allocating public funds to cultural publications.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2003) 1]

136.
The Swedish authorities in their initial periodical report state that the terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. The supplementary information received by the Committee however states that the relevant legislation requires a newspaper’s contents to be mainly in Swedish to qualify for a subsidy.  

137.
According to the information available, there are no newspapers written in Sami, nor are there any subsidies being provided to encourage and/or facilitate the creation and/or maintenance of at least one newspaper in the Sami language. Small press agencies publish articles in Sami from time to time. There are two Sami magazines, namely Sami Nuorra and Samefolket, but they are periodicals and not newspapers and they are almost exclusively published in the Swedish language. 
138.
The Swedish Authorities have explained that newspapers not written mainly in Swedish can get operational subsidies in exceptional circumstances provided they meet the criteria of being directed to linguistic minorities in Sweden, have their main editorial office in Sweden and distribute at least 90% of their subscribed circulation in Sweden. There is no Sami newspaper that receives such a subsidy. If there were a Sami newspaper produced in the Sami language, there would be possibilities of funding under this scheme. This funding scheme, in its current form, excludes possibilities of financing newspapers published elsewhere than in Sweden, even if it would assist in the fulfilment of this undertaking. The Committee would point to the possibility of establishing a newspaper produced in co-operation with existing newspapers in neighbouring countries in order to fulfil this undertaking. 

139.
The Government has commissioned a report on this issue from the Swedish Press Subsidies Council, which was due to report in May 2002. The report was published in autumn 2002.  Therefore the Committee has not been able to avail itself of the content of the report but assumes that the Swedish authorities will come back to this in their next periodical report. 

140.
The Committee does not consider the undertaking fulfilled. 

The Committee suggests that the authorities explore possibilities of establishing a newspaper in Sami, for example in co-operation with the newspapers in Sami in neighbouring countries. In this respect the authorities should be flexible in using funds for that purpose. 

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2004) 2]

The terms and conditions governing public subsidies for the press include special rules on the allocation of funds to newspapers that address minorities in their own languages. Newspapers in Sami can obtain state subsidies through the Sami Parliament. 

The National Council for Cultural Affairs is responsible for the allocation of funds and shall give special consideration to minorities when allocating public funds to cultural publications. 

The Swedish Ministry of Culture is planning to set up an extensive investigation concerning the situation of the press. The last investigation was done 10 years ago, and since then the printed press has gone through a lot of changes. Among other things, the need of newspapers in minority languages has increased, which will be given a particular importance in the investigation that is expected to start in August 2004 and conclude after one year. Furthermore, in the instructions of the investigation there will be measures to improve the situation of minority media. 

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2006) 4]

145.
In its first evaluation report (see paragraphs 136-140), the Committee of Experts observed that there were neither newspapers in Sami nor subsidies to encourage and/or facilitate the creation of at least one newspaper in Sami. The Committee of Experts did not consider this undertaking fulfilled and suggested that the authorities explore possibilities of establishing a newspaper in Sami, for example in co-operation with the newspapers in Sami in neighbouring countries and that they be flexible in using funds for that purpose.

146.
There is still no Sami-language newspaper in Sweden. As for possibilities for subsidising the establishment of such a newspaper, the second periodical report refers to plans to set up an extensive investigation concerning the situation of the press, including regional or minority language print media. No information is provided, however, as to measures adopted by the authorities to encourage and/or facilitate the creation of a newspaper in Sami.

147.
The Committee of Experts is aware that a parliamentary committee submitted a report in January 2006 about the situation of the daily press in Sweden
. This report proposes to lower the required minimum number of subscriptions for press subsidies from 2 000 to 1 500, as well as consider publications as daily newspapers for the purposes of subsidies, even when they are not in Swedish, provided that at least 25% of their contents are in Sami or Meänkieli. It also proposes that the Government should explore the possibility of transfrontier co-operation with Norway and Finland in order to facilitate the publication of a daily newspaper in Sami and Meänkieli. The Committee of Experts hopes that this report will lead to the creation of at least one newspaper in Sami.

148.
The Committee of Experts considers that this undertaking is not fulfilled at present.

The Committee of Experts urges the Swedish authorities to take concrete measures to encourage and/or facilitate the creation of a newspaper in Sami.

Switzerland

Italian in Graubünden
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 7]

The Italian-speaking part of the Canton of Grisons, which has three regional newspapers of its own plus the three Italian-language dailies published in Ticino, has a satisfactory supply of printed media.  There is therefore no need to introduce additional measures to promote the Italian language.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 7]
229.
The Italian-speaking part of the Canton of Grisons has a weekly newspaper of its own (“Il Grigioni italiano” plus the three Italian-language dailies published in Ticino).  As the daily newspapers published in Ticino do not contain information on the Canton of Grisons, many Italian speakers of the valleys prefer the regional newspapers published in German.  
230.
The Committee considers that this undertaking is fulfilled.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 3]

With its three regional newspapers and its Italian-language dailies printed in Ticino, the Italian-speaking part of the canton of Grisons has a satisfactory range of print media. There is consequently no need to introduce additional measures to promote the Italian language. 

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 6]

153.
In its first evaluation report the Committee of Experts noted that the Italian-speaking part of the Canton of Graubünden had a weekly newspaper of its own (“Il Grigione italiano”) and concluded that this undertaking was fulfilled (paras. 229-230 of the first evaluation report).

154.
In the second monitoring round the Committee of Experts has been informed that two other weekly newspapers, although with a more limited range, are published as well (“La voce delle valli” and “Il San Bernardino”). All three newspapers report on events taking place in the regional community. It therefore considers that in the specific situation of Italian in Graubünden this undertaking is fulfilled.

Italian in Ticino
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 7]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 7]
281.
There are, at present, three daily newspapers in Italian published in the Canton of Ticino.  In addition, a large number of fortnightly, three-weekly, weekly, bi-monthly and monthly publications are also published in Italian, whereas very few titles are published in other languages.  According to the Swiss authorities, the Canton of Ticino is one of the regions of Europe with the greatest density of press publications.

282.
The Committee considers that this undertaking is fulfilled.

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 3]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 6]

No reassessment was given by the Committee of Experts.
Romansh

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (99) 7]

The Confederation and the Cantons, by providing the necessary financial assistance, have enabled a Romansh press agency to be set up (see Decree of the Grand Council on the cantonal subsidies paid each year to the organ responsible for the Romansh press agency).  The services provided by this agency, which has been in operation since the end of 1996, should enable the Romansh press to grow and be brought up to date.  The launching of the Romansh daily La Quotidiana on 1 January 1997 has already considerably revived Romansh journalism.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2001) 7]
144.
The Confederation and the Cantons, by providing the necessary financial assistance, have enabled a Romansh press agency to be set up.  The services provided by this agency, which has been in operation since the end of 1996, should enable the Romansh press to grow and be brought up to date.  

145.
The launching of the Romansh daily La Quotidiana on 1 January 1997 has already considerably revived Romansh journalism.  It is published five days a week in 16 000 copies, using the five variants.  Nine journalists work for this newspaper, covering mainly regional and local news, but it is difficult to find professionals able to write in several variants and in rumantsch grischun.  Where the latter is concerned, the level of acceptance of this new “compromise language” does not allow for publishing only in rumantsch grischun.  There is a lack of “subscribers” and the editor stresses that it would be necessary to double the budget to ensure the survival of the newspaper.

146.
The Committee considers this undertaking fulfilled, but is concerned by the lack of training of journalists in Romansh.
2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2003) 3]

By providing the necessary financial aid, the Confederation and the canton have helped to establish a Romansh press agency (cf. Grand Council decree concerning annual cantonal subsidies to the body responsible for the Romansh press agency). The services provided by this agency, which has been running since the end of 1996, help the Romansh press to expand and modernise. Since 5 December 1996, the Engadiner Post has been appearing thrice weekly with the subtitle Posta Ladina and a Romansh editorial section of at least two pages. The launching of the Romansh daily La Quotidiana on 8 January 1997 has already considerably revived Romansh journalism scene. This is the leading Romansh daily. It publishes articles in all the dialects and in Rumantsch Grischun.

Reply to the recommendation in § 143 of the experts' report

Training courses for Romansh journalists are offered by the Schools for Applied Linguistics in Zürich and in Chur, by the Romansh Radio and Television Company and by the Lia Rumantscha. The range of courses at the Schools for Applied Linguistics was broadened in 2001, and Romansh also benefited. Negotiations are currently in progress to extend the Lia Rumantscha training courses to the Romansh Press Agency. To the same end, contacts have been made with the Romansh youth magazine Punts.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 6]

129.
In its first evaluation report the Committee of Experts considered that the financial assistance, provided by both the Confederation and the Cantons, which enabled a Romansh press agency to be set up since the end of 1996, did constitute a form of encouragement of the creation and the maintenance of a newspaper in Romansh, to which it did indeed lead through the launching of the Romansh daily La Quotidiana on 1 January 1997. The Committee of Experts therefore considered this undertaking fulfilled, although it expressed its concern for the lack of training of journalists in Romansh. The Committee of Experts also noted that there was a lack of “subscribers” as well as the fact that the editor stressed that it was necessary to double the budget to ensure the survival of the newspaper (see paras. 144-146 of the first evaluation report).

130.
The Committee of Experts notes that the Romansh daily in question continues to be published, amid signs, however, of increasing financial difficulties. The Committee of Experts does not see sufficient reasons, at this stage, to depart from its previous conclusion. It underlines, however, that the fulfilment of this undertaking appears to be at risk and it encourages the competent Swiss authorities to look into ways of ensuring that one newspaper in Romansh continues to exist (in this respect see also the opinion on Switzerland adopted by the Advisory Committee of the Framework Convention for the Protection of National Minorities on 20 February 2003 (ACFC/INF/OP/I(2003)007), para. 49).

United Kingdom

Irish

1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

The UK government funded ‘Lá’, an Irish language newspaper, for a number of years.  It is now funded by Foras na Gaeilge.

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]
360.
For a number of years, the UK Government funded "Lá", an Irish-language weekly newspaper published in Northern Ireland.  It is now funded by Foras na Gaeilge to a level of £115 000 per year.  ‘Lá’ has since become a daily newspaper (5 times a week), and has applied for increased public support to sustain this expansion. Foras na Gaeilge also funds another weekly newspaper, "Foinse", published in Ireland. Both newspapers are distributed in both parts of the island of Ireland.  At least one English-language newspaper (‘Irish News’) has applied for funding for a weekly supplement in Irish.

361.
The Committee of Experts underlines the necessity of public funding in order to maintain a newspaper in Irish in Northern Ireland and considers the undertaking fulfilled. 

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

Welsh
1st monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2002) 5]

There are a large number of news publications available in Welsh. ‘Y Cymro’ and ‘Golwg’ appear weekly, ‘Barn’, a current affairs magazine, monthly, and 61 local [mostly monthly] regional papers, or Papurau Bro.
Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2004) 1]
164.
There are a number of periodical news publications available in Welsh. ‘Y Cymro’ and ‘Golwg’ (as well as the local commercial Yr Herald) appear weekly, ‘Barn’, a current affairs magazine, monthly. In 2001-2002 the public support from the Welsh Assembly Government through the Arts Council and Books Council for these publications is reported to amount to a total of £150,000–200,000. In addition to these, there are some other periodicals receiving support from the Welsh Assembly Government. There are also 61 local, mostly monthly, local papers (or, more accurately, news sheets), or ‘Papurau Bro’. In 2001-2002 these community newspapers received £51,000 from the Welsh Assembly Government via the Welsh Language Board.
165.
Though considerable public support has been made available for different types of periodicals in Wales, the availability of daily news in printed form is lacking. This has led to  the Welsh language media somewhat one-sidedly supporting an oral tradition, especially among those who do not have frequent access to on-line services on the web. When compared with other regional or minority languages in Europe which are in a similar position to Welsh in the UK, this is anomalous. The Committee of Experts was informed about plans to establish a Welsh daily newspaper. On the basis of the information received the Committee of Experts considers the undertaking fulfilled. 

2nd monitoring cycle

State Party Report [MIN-LANG/PR (2005) 5]

Evaluation Report of the Committee of Experts [ECRML (2007) 2]

With regard to education, the Parties undertake, within the territory in which Saami is used, according to the situation of Saami, and without prejudice to the teaching of the official language(s) of the State to make available pre-school education in Saami.

No undertaking for this language.

1st monitoring cycle

2nd monitoring cycle

3rd monitoring cycle

State Party Report

Evaluation Report of the Committee of Experts

Comments by the State Party

Recommendations of the Committee of Ministers

133.
The Children’s Day Care Act of 1973 specifically provides that day care may be provided in the Sami language.  However, the Government admits that it is not an established practice yet. Pre-school is financed by municipalities or privately.  There are only a few pre-schools that use the North Sami language.  The problem with the Skolt and Inari Sami is the lack of speakers – most of the Sami people have lost the use of their languages as a result of an aggressive assimilation policy in the past. The “language nests” initiative has improved the situation a little, but the problem of funding remains. This project, originally financed by the European Union, permitted the elderly to work with pre-school children, teaching them traditional songs and games in the Sami language. This activity is unfortunately no longer financed by the European Union in Finland and its future is uncertain, as the municipalities cannot afford its costs.

The Committee encourages the Finnish authorities to make special efforts to strengthen the learning of languages at pre-school level, for instance through the medium of language nests, which seem to have given good results.

Source: ECRML (2001) 3

© Council of Europe







� The language has been chosen by the Greeks.


� The choice of the language is made by the Yezidis.


� Slutbetänkande av Presskommittén 2004, “Mångfald och räckvidd”, 2006.


� Slutbetänkande av Presskommittén 2004, “Mångfald och räckvidd”, 2006.





PAGE  
7
Database for the European Charter for Regional or Minority Languages

© Public Foundation for European Comparative Minority Research


